Možnosti 3D tisku v praxi: Technologie zachránila vzácný vůz značky Jaguar

3D tisk nachází využití v mnoha oborech a leckdy pomohou vyřešit zapeklitou situaci. Například restaurování interiéru raritního veteránu značky Jaguar. Model XK120 SE se vyrobil jako jediný kus a za jeho designem stál sám Pininfarina.

V automobilovém průmyslu se 3D technologie již nějakou dobu využívají a zdá se, že v budoucnu bude použití ještě častější. Za zmínku stojí Mercedes, který pomocí 3D tiskáren vyrábí některé neobvyklé náhradní díly pro nákladní vozidla. Ještě zajímavější je však záchrana extrémně vzácného Jaguaru XK120. Legendární vozidlo se vyrobilo v několika unikátních variantách a jednu z nich měl i americký importér luxusních aut Max Hoffman.

Hoffman vlastnil verzi Jaguar XK120 SE z roku 1954. Jedná se o standardní verzi se zcela přepracovanou karoserií. Jako první majitel vůz získal v roce 1955 a užíval si ho do roku 1978, kdy ho odkoupil jeden Němec. K plánované renovaci však nedošlo a v roce 2015 automobil odkoupila britská společnost Classic Motor Cars.

Lidé z CMC se okamžitě vrhli na renovaci. Jaguaru chybělo původní čalounění a barva také nebyla původní. Ještě větší problémy však souvisely s chybějícími a poškozenými součástkami. Například zadní okno, které bylo posléze vyrobeno pomocí 3D skenování otvoru. Skenování bylo využito také k lepšímu stanovení tvaru nárazníků. 3D tisk posloužil při výrobě dobrých chybějících součástek.

Jaguar byl vyroben v zelené barvě, ale CMC ho zakoupila v červeném provedení. Naštěstí se však zachoval menší vzorek původního nátěru pod předním sklem, a tak mohl být namíchán správný odstín. A našel se i malý vzorek koženého čalounění.

Rekonstrukcí prošly také motor a převodovka. Motor o objemu 3,4 l disponuje výkonem 132 kW při 5300 otáčkách za minutu a propůjčuje vozu dobrou dynamiku.

Výsledek vypadá úchvatně, ovšem bez 3D technologie by se k němu odborníci z CMC nedopracovali.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *