Jak si usnadnit budování odkazového profilu aneb Vše důležité o linkbuildingu

Co je to odkazový profil a opravdu ho každý web potřebuje? Otázka, na kterou neexistuje jednoznačná odpověď. Pokud se však nechcete spoléhat pouze na placenou návštěvnost a rádi byste na svém projektu viděli i návštěvníky, kteří se k vám dostali přes organické výsledky vyhledávání, v podstatě jinou možnost nemáte. Ono se sice říká, že obsah je král – ale bez zpětných odkazů vás konkurence se srovnatelně kvalitním obsahem převálcuje tak jako tak.

Návštěvnost webu závisí na mnoha faktorech. V podstatě máte dvě možnosti: za návštěvníky platit, nebo přesvědčit vyhledávače, aby váš web preferovaly před ostatními. Správně může být za A i za B, často je vhodné kombinovat PPC reklamu s optimalizací webu (SEO). Obrovskou výhodou dobře optimalizovaného webu je schopnost generovat velkou návštěvnost i v momentě, kdy nejsou zapnuté PPC kampaně.

Jak se SEO souvisí odkazový profil?

Optimalizace webu pro vyhledávače probíhá ve dvou základních fázích. Na počátku je tzv. on-page optimalizace, která spočívá ve vyladění textů a důležitých faktorů. Poté následuje off-page optimalizace, jejíž podstatou je budování zpětných odkazů. Odkazový profil pak není nic jiného než soubor těchto odkazů.

Zpětný odkaz je stále velmi důležitý

Zpětné odkazy neboli backlinky nejsou nic jiného než odkazy vedoucí z jedné stránky na druhou. Kromě toho, že se jimi mohou uživatelé prokliknout na jiné stránky, patří k nejdůležitějším hodnotícím faktorům při sestavování výsledků vyhledávání (SERP – search engine results page). Jinými slovy: algoritmy vyhledávačů analyzují zpětné odkazy jednotlivých webů a na základě odkazového profilu stránkám dávají konkrétní pořadí ve výsledcích vyhledávání.

Znamená to však, že by se ve výsledcích vyhledávání prosadí především weby s největším množstvím zpětných odkazů? V minulosti to tak bylo, dnes jde počet backlinků ruku v ruce s celkovou vyvážeností a přirozeností. Co to znamená v praxi?

Nakupovat stovky odkazů v rámci krátkého období, a to navíc z pochybných zdrojů, může vyvolat penalizaci (vyhledávač web vyřadí z výsledků vyhledávání). Zkušení linkbuildeři proto pracují soustavně a „netlačí na pilu“.

Podstatnou roli hraje i anchor text – tedy text odkazu. Kromě čisté url (např. pc-magazin.cz) by měl odkazvý profil obsahovat také brandové, generické a obrazové odkazy. A co se týče odkazů vedoucích přes přesnou či volnou shodu (např. „autobazar Praha“), z celkového počtu by měly tvořit malou část, jinak může vyhledávač nabýt podezření, že jde o odkazy placené.

Linkbuilder se nemusí bát ani tzv. nofollow odkazů, i ty mohou být nedílnou součástí přirozeného odkazového profilu.

K nejčastějším zdrojům, na které lze backlinky umístit, patří tematické a obecné magazíny, diskuze, postranní panely webů (i když od tzv. sitewide a patičkových odkazů se již upouští) i oborové katalogy. Význam mají také odkazy ze sociálních sítí.

Kde hledat weby, na které je vhodné umístit zpětný odkaz?

Hledání webu, který se jeví jako ideální místo pro zpětný odkaz, je často velmi zdlouhavé. Linkbuildeři proto vítají jakoukoliv možnost, jak si práci zjednodušit a urychlit. Své o tom ví programátor a nadšený hudební linkbuilder Jirka Kynčl (vlastník NaNastroj.cz). Budování odkazového profilu mu usnadňuje vlastní online aplikace Kam dát odkaz. Používat ji můžete i vy, a to zcela zdarma.

Nástroj Kam dát odkaz umožňuje vyhledávání webu na základě zadaného klíčového slova. Výsledky jsou řazeny dle pozice ve výsledcích vyhledávání a dalších kritérií, která lze měnit, a díky tomu rychle získat vhodný soupis stránek. Podívejte se na příklad práce s nástrojem a udělejte si ucelenou představu o tom, jak se s ním pracuje.

Závěrem tip na zpětný odkaz zdarma: Podepište se pod petici SEO je analytika, ke které se připojil i Jirka.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *