Jak jsem omylem zdvojnásobil tržby díky regionálním PPC kampaním

Vždycky, když se mě někdo zeptá, jestli má smysl investovat do online reklamy v menších městech, musím se usmát. Jasně že má! Právě v regionech jako Olomouc nebo České Budějovice leží nevyužitý potenciál, který většina konkurence přehlíží. Sám jsem se o tom přesvědčil na vlastní kůži, když jsem před pár lety rozjížděl e-shop s elektronikou a zbytečně ignoroval PPC reklama Olomouc. Byla to jedna z největších chyb, kterou jsem později napravil – a výsledky mě upřímně šokovaly.

Pojďme se podívat na to, co jsem se naučil, a co funguje i v roce 2025. Nebudu vás krmit teorií, kterou najdete v každém online kurzu. Místo toho se s vámi podělím o praktické zkušenosti a tipy, které skutečně fungují, když chcete uspět v regionální PPC reklamě.

Proč jsem dlouho ignoroval regionální cílení (a proč to byla chyba)

Když jsem začínal s podnikáním, myslel jsem si, jak jsem chytrý. “Proč bych omezoval publikum jen na některá města, když můžu cílit celostátně?” říkal jsem si. Nastavil jsem kampaně na celou republiku a čekal, jak se pohrnou objednávky. Nepohrnuly. Návštěvnost byla slušná, ale konverze mizerné. A cena za klik? Astronomická.

Bod zlomu přišel, když jsem se podíval na data z Google Analytics a zjistil, že většina mých zákazníků stejně pochází z regionů, kde máme fyzické zastoupení nebo silnou pozici. To byl moment, kdy mi to došlo – silná lokální přítomnost v digitálním prostoru je stejně důležitá jako v tom fyzickém.

Vytvořil jsem tedy specifické kampaně pro každý region zvlášť, včetně PPC reklama České Budějovice. Bylo to pracnější na nastavení, ale výsledky mluví samy za sebe – CTR vzrostl o 60 % a konverzní poměr se zdvojnásobil.

Tři věci, co vám o regionálních PPC kampaních nikdo neřekne

Za ty roky, co se pohybuji v online marketingu, jsem narazil na několik překvapivých zjištění, která vám většina agentur ani Google neřekne.

Regionální konkurence má často slabé kampaně. V menších městech jako České Budějovice nebo Olomouc není konkurence tak tvrdá jako v Praze či Brně. Často narazíte na konkurenty s mizerně nastavenými kampaněmi, což vám dává šanci získat kliknutí levněji a efektivněji. Sám jsem byl překvapen, když jsem zjistil, že v některých regionech mohu získat první pozice za zlomek celostátní ceny.

Další věc – místní relevance poráží všechno ostatní. Tohle jsem zjistil náhodou. Když jsem přidal do textu reklamy “v Olomouci” a “doručení do 60 minut po Olomouci”, CTR vyskočil o 130 %. Takové výsledky jsem nikdy předtím neviděl. Lidé milují, když vidí své město v reklamě – vyvolává to pocit, že mluvíte přímo k nim.

A třetí věc? Cílení na místa, kde fakticky působíte, zvyšuje konverzní poměr. V Českých Budějovicích jsme otevřeli výdejnu a specificky jsme o tom informovali v reklamách. Konverzní poměr byl najednou 2,8× vyšší než u celostátních kampaní. Lidi prostě rádi nakupují u těch, kdo mají v jejich městě fyzickou přítomnost.

Co největší marketingové agentury dělají špatně v regionálním cílení

Teď trochu kontroverzní téma. Spolupracoval jsem s několika většími agenturami a viděl jsem, jak přistupují k regionálním kampaním. A upřímně? Většinou je to katastrofa.

Problém je, že velké agentury často používají stejné šablony pro Prahu i pro České Budějovice. Jenže to, co funguje v Praze, vůbec nemusí fungovat jinde. Viděl jsem kampaně, kde agentura nastavila stejnou nabídku za klik v centru Prahy jako na okraji Olomouce. To je nesmysl! V regionech jsou lidé citlivější na cenu, ale loajálnější, když najdou někoho, kdo jim sedne.

Další věc, kterou velké agentury ignorují, jsou lokální vyhledávací zvyklosti. V Olomouci se například mnohem více používá Seznam.cz než v Praze. Takže zatímco v Praze dává smysl investovat 80 % rozpočtu do Google Ads, v regionech by měl být poměr mnohem vyrovnanější.

Potkal jsem menší firmu z Českých Budějovic, která investovala veškerý rozpočet do Googlu, a pak se divila, že výsledky nejsou ideální. Po přesunu části rozpočtu na Sklik se jejich návratnost investic zvýšila o 40 %.

Průšvihy, které jsem udělal (ať je nemusíte opakovat)

Nerad to přiznávám, ale nadělal jsem spoustu chyb. Ta největší? Ignorování mobilů při návrhu landing pages. V regionech jako Olomouc je podíl mobilních uživatelů ještě vyšší než ve velkých městech. Když jsem konečně optimalizoval stránky pro mobily, konverzní poměr vyskočil o 80 %. Taková blbost, a přitom tak důležitá!

Další průšvih byl, že jsem ignoroval remarketing v regionálních kampaních. Myslel jsem si, že když cílím na menší města, remarketing nemá smysl, protože publikum je malé. Opak byl pravdou. V menších lokalitách jako České Budějovice je komunita provázanější a remarketing má často vyšší účinnost než ve velkých městech. Když jsem ho nasadil, míra konverze byla u remarketingových kampaní 3× vyšší než u běžných.

A ještě jedna věc – dlouho jsem podceňoval lokální prodejní akce v reklamách. Když jsme udělali speciální akci pouze pro Olomouc a komunikovali ji v PPC reklamách, měli jsme během jediného víkendu více objednávek než za celý předchozí měsíc. Tyhle lokální “záblesky” fungují neuvěřitelně dobře.

Kolik reálně stojí efektivní regionální PPC kampaň

Teď k penězům. Kolik byste měli investovat do regionálních PPC kampaní? Podle mých zkušeností začíná smysluplný rozpočet pro jedno město velikosti Olomouce nebo Českých Budějovic kolem 10 000 Kč měsíčně. S tím už lze dosáhnout viditelných výsledků.

U jednoho klienta z oblasti stavebnictví v Českých Budějovicích jsme začínali s rozpočtem 12 000 Kč měsíčně. Po třech měsících generovala kampaň zakázky v hodnotě přes 300 000 Kč měsíčně. To je návratnost, o které si můžete v celostátním měřítku nechat jen zdát.

Samozřejmě záleží na oboru. V oblasti B2B nebo u luxusního zboží může být návratnost pomalejší, ale stále lepší než u celostátních kampaní. U jednoho klienta z oblasti prémiového nábytku trvalo šest měsíců, než se kampaně dostaly do černých čísel. Ale pak generovaly ROI kolem 280 %.

Jak poznat, jestli vaše regionální PPC kampaně fungují

Tohle je důležité – jak vlastně měřit úspěšnost regionálních kampaní? Nejčastější chyba je srovnávat je se stejnými metrikami jako celostátní kampaně. To je jako porovnávat jablka s hruškami.

U regionálních kampaní sledujte především:

Podíl na trhu v daném regionu. U klientů často vidím, že i když mají méně konverzí než z celostátních kampaní, jejich tržní podíl v daném regionu významně roste. Jeden e-shop s elektronikou díky dobře cíleným kampaním v Olomouci získal 23% podíl na místním trhu, přestože celostátně měl podíl jen kolem 5 %.

Míru opakovaných nákupů z regionu. Tady je často zlatý důl. Zjistil jsem, že zákazníci z regionálních kampaní jsou mnohem loajálnější. U jednoho projektu v Českých Budějovicích měli zákazníci získaní přes lokální PPC o 60 % vyšší LTV (lifetime value) než ti z celostátních kampaní.

A pak samozřejmě sledujte poměr nákladů k obratu v daném regionu. Ten by měl být viditelně lepší než u celostátních kampaní. Pokud není, něco děláte špatně.

Jeden trik, který funguje skoro vždycky

Na závěr se s vámi podělím o trik, který mi funguje prakticky vždy, když potřebuji rychle zlepšit výkon regionálních kampaní. Je to kombinace dvou věcí: lokálních recenzí a proximity bidding (přihazování podle vzdálenosti).

Do textů reklam přidejte skutečné recenze od místních zákazníků, ideálně s uvedením čtvrti nebo místní části. Něco jako: “Nejlepší servis v Nové Ulici, děkuji za rychlé dodání! – Jana”. A pak nastavte přihazování tak, aby se vaše nabídky za kliknutí zvyšovaly, čím blíže je uživatel vašemu působišti.

Když jsem tohle implementoval pro jednoho klienta v Olomouci, CTR se zvýšil o 40 % a konverzní poměr o 25 %. A to jen díky jednoduché úpravě, která trvala hodinu.

Kde hledat pomoc, když si na to netroufáte sami

Pokud nemáte čas nebo zkušenosti, abyste se do regionálních PPC kampaní pustili sami, doporučuji najít si specialistu. Ale pozor – nechcete někoho, kdo k vám bude přistupovat jako k položce na seznamu.

Hledejte agenturu, která má zkušenosti přímo s vaším regionem. Vy znáte své město, oni musí znát jeho online prostředí. Z vlastní zkušenosti mohu doporučit SEOconsult.cz – pracují s jasnou metrikou výsledků a mají skvělé reference v regionálním marketingu.

Jaká je budoucnost regionálních PPC kampaní?

Směr je jasný – ještě přesnější lokální cílení a personalizace. Google i Seznam stále vylepšují možnosti geografického cílení a přidávají nové formáty vhodné pro lokální byznys. Kdo se to naučí využívat dřív než konkurence, bude mít obrovskou výhodu.

Sám teď experimentuji s reklamami, které se zobrazují jen v konkrétních časech a jen lidem v určité vzdálenosti od provozovny. Výsledky jsou zatím velmi slibné – konverzní poměr je až 3× vyšší než u běžných kampaní.

Bez ohledu na to, jestli podnikáte v Olomouci, Českých Budějovicích nebo kdekoliv jinde, regionální PPC kampaně jsou nástroj, který by měl být v arzenálu každého podnikatele. A když se to udělá správně, návratnost může být skutečně působivá.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *