PC MAGAZÍN > Webbiz > Jak jsem díky regionální PPC reklamě zachránil rodinný obchod
Jak jsem díky regionální PPC reklamě zachránil rodinný obchod

Kolikrát jsem už slyšel to samé: “Hele, online reklama je fajn pro velký firmy v Praze, ale u nás v regionu? To nemá cenu.” Tahle představa mě vždycky vytočí. Když mi tohle řekl kamarád Pavel, který převzal po rodičích knihkupectví v centru Olomouce, skoro jsem vyletěl z kůže. Jeho byznys se potápěl a on mi tvrdil, že PPC reklama Olomouc je zbytečný luxus. Přitom za tři měsíce investice do správně cílených kampaní měl obrat větší o 40 procent!
To je právě ten problém s námi Čechy – často si myslíme, že něco nefunguje, aniž bychom to vůbec zkusili. Online marketing přitom dávno není výsadou jen velkých měst nebo e-shopů. **Regionální PPC reklama** může být dokonce efektivnější než celostátní kampaně, protože přesně víte, na koho míříte. A věřte mi, vím, o čem mluvím – za posledních pět let jsem pomohl desítkám firem z regionů prorazit díky správně nastaveným kampaním.
Regionální targeting: Tajná zbraň místních podnikatelů
Když začínáte s reklamou v menším městě, máte vlastně obrovskou výhodu – znáte svůj terén. Pavel mi vyprávěl, jak dřív rozdával na náměstí letáky. Stál tam v dešti, v zimě, v horku. Za celý den nasbíral možná pár desítek potenciálních zákazníků. Když jsme rozjeli jeho první PPC kampaň, za stejnou cenu oslovil během jediného dne přes 500 lidí, kteří aktivně hledali knihy v okolí!
S obdobným případem jsem se setkal i při spolupráci s jednou kavárnou v Českých Budějovicích. Majitelka Jana nechtěla slyšet o digitálním marketingu, prý se jim daří dobře i bez něj. Ale konkurence rostla a najednou zjistila, že její podnik už není jediným hipster místem ve městě. Navrhl jsem jí zkusit PPC reklama České Budějovice zaměřenou na specifické čtvrti a typy zákazníků.
**Výsledek? Investice 3 tisíc měsíčně jí přinášela průměrně 15 nových zákazníků denně.** To je návratnost, o které si většina tradičních reklam může nechat jen zdát. Jana pochopila, že když dobře znáte svou cílovku a umíte ji přesně zacílit, nepotřebujete milionové rozpočty jako velké značky.
Co regionální firmy nejčastěji podceňují?
Jedna věc mě při práci s klienty z menších měst překvapuje znovu a znovu – podceňují, kolik jejich potenciálních zákazníků vůbec hledá online. Jasně, ne všichni sedí na internetu. Ale že by nikdo? Četl jsem nedávno statistiku, že přes 85 % Čechů před nákupem produktu nebo služby googlí. A to platí i pro Olomouc, České Budějovice nebo jakékoli jiné město.
Další častý omyl? Že na PPC potřebujete astronomické rozpočty. To je naprostý nesmysl. V regionech je menší konkurence, takže i ceny za proklik jsou často nižší. Pavel ze začátku investoval jen 100 korun denně, a i to stačilo na to, aby jeho knihkupectví získalo viditelnost. Ne každý musí spolupracovat s drahými pražskými agenturami – existují i specializované týmy, které rozumí specifikům regionů.
Mýty vs. realita regionálního PPC
Za ty roky, co pomáhám menším firmám s online reklamou, jsem slyšel spoustu mýtů. Třeba ten, že v menších městech lidi “tohle nepoužívají”. Vtipné je, že tuhle větu slýchám většinou od podnikatelů, kteří sami na telefonu neustále vyhledávají všechno možné.
**Realita je taková, že i babička z paneláku v Olomouci dnes hledá na Googlu.** Možná nevyhledává stejné věci jako teenageři z Prahy, ale něco hledá. A pokud prodáváte něco, co by ji mohlo zajímat, je škoda se k ní reklamou nedostat.
Další oblíbený mýtus je, že PPC nemá smysl pro kamenné obchody. Blbost! Google i Sklik nabízejí nástroje, které přivedou zákazníky přímo k vašim dveřím – od reklam s mapou až po měření návštěv provozovny. Čerstvá zkušenost – jeden kolega z týmu PPCprofits.cz nedávno nastavoval kampaně pro květinářství v Českých Budějovicích a majitelka nestíhala vázat kytice, jak jí najednou vzrostl počet zákazníků.
Kdy regionální PPC nestačí
Upřímně? Ne vždycky je PPC spásou. Když máte službu nebo produkt, který kupujete jednou za deset let, asi neuděláte díru do světa ani s nejlepší reklamou. Ale i tam se dá pracovat s remarketingem a brandovými kampaněmi.
Problém může být i v samotném produktu nebo službě. Pamatuju si na jednu restauraci z Olomouce – majitel chtěl PPC reklamu, aby přilákal víc hostů. Jenže problém nebyl v tom, že by lidi o restauraci nevěděli. Problém byl v tom, že jídlo bylo průměrné a obsluha otřesná. Žádná reklama na světě nezachrání špatný produkt. PPC vám přivede zákazníky, ale udržet si je? To už je na vás.
Jak začít s regionální PPC reklamou
Pokud vás teď napadlo, že by stálo za to vyzkoušet PPC i pro váš lokální byznys, mám pár tipů. Za prvé – začněte s jasným cílem. Nechcete “být vidět”, chcete konkrétní výsledky. Za druhé – nemusíte do toho skočit po hlavě s obřím rozpočtem.
Nejlepší způsob je začít s menší částkou, otestovat různé varianty reklam a postupně škálovat to, co funguje. **U regionálních kampaní je krása v tom, že můžete být opravdu konkrétní** – zmiňovat místní názvy, události, specifikovat městské části.
A za třetí – nespoléhejte jen na to, že nastavíte kampaně a ono to nějak půjde samo. PPC je jako zahrada – potřebuje pravidelnou péči. Nebo si najděte někoho, kdo se o ni postará za vás. Já osobně doporučuju svěřit kampaně profesionálům, kteří mají zkušenosti s konkrétním regionem. Ušetří vám to spoustu času i peněz za učení se vlastními chybami.
Na závěr
Z vlastní zkušenosti vím, že regionální PPC reklama dokáže malým a středním podnikům otevřít dveře k zákazníkům, o kterých ani nevěděli, že existují. Ať už podnikáte v Olomouci, Českých Budějovicích nebo kdekoliv jinde, nenechte se odradit představou, že online marketing není pro vás.
Jasně, není to zázračný lék na všechny problémy. Ale když víte, jak na to, může to být ten rozdíl mezi živořením a prosperujícím byznysem. A jestli si nejste jistí, jak začít? Klidně si nejdřív nechte udělat audit od někoho, kdo se v tom vyzná. Někteří poskytovatelé PPC služeb nabízejí první konzultaci zdarma – třeba tým z PPCprofits.cz, se kterým občas spolupracuji.
Regionální PPC je jako přesně mířená střela – nemusí být velká, ale když trefí cíl, udělá svoji práci dokonale. A na rozdíl od tradičních reklam vám ještě dá přesná data o tom, co funguje a co ne. Tak co, dáte tomu šanci?